AvansConnect

Een belangrijk onderdeel van de Ambitie 2025 is “co-creatie” met het werkveld. Naast dit samenwerken zijn we hard bezig flexibilisering en personalisering van het onderwijs voor de student mogelijk te maken. In dit kader werd AvansConnect in 2020 gelanceerd. Dé plek waar docenten, studenten en het werkveld elkaar online ontmoeten en samen werken.

AvansConnect is een overzichtelijke omgeving waarbinnen bedrijven, docenten en studenten elk op een voor hen geschikt moment kunnen werken. Waar opdrachten – denk aan stages en afstudeerplekken - van bedrijven voor studenten in te vinden zijn. Waarin docenten hun relaties met het werkveld kunnen onderhouden. Waarin bedrijven hun opdrachten kunnen plaatsen. En waarin studenten een keus kunnen maken uit het aanbod.

Indienen-goedkeuren-uitvoeren

Op AvansConnect kunnen bedrijven stage-, afstudeer- en multidisciplinaire opdrachten indienen. Deze opdrachten worden vervolgens door opleidingen beoordeeld en onderwijs gereed gemaakt. Daarna worden ze voor studenten op de AvansConnect geplaatst. Studenten kunnen vervolgens in contact treden met bedrijven over deze opdrachten. Dit zal dan leiden tot een gedetailleerde opdrachtformulering en deze wordt vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de daarvoor binnen een opleiding aangewezen medewerker(s)/commissie(s). Na goedkeuring kan de student (of een groep studenten) starten met het uitvoeren van de opdracht. Een efficiënte, laagdrempelige en makkelijke manier om elkaar te vinden dus!

Ben jij net zo enthousiast als wij en wil jij kennis maken met AvansConnect? Bezoek de AvansConnect inlogpagina.

Kennismaken met AvansConnect

Vervanging van SAM

Academies kunnen vanaf nu over gaan stappen van SAM (of een ander programma) op AvansConnect. De software van SAM draait bij elke academie apart. Daarmee kon in eerste instantie veel op maat gemaakt worden, maar tegelijkertijd werd dit systeem steeds lastiger te beheersen. Door alle aanpassingen op academieniveau is het moeilijk om te weten wat waar kan of hoe problemen opgelost kunnen worden. Dit is ook meteen het grote verschil met AvansConnect. Dat is simpelweg één grote bak met informatie.

Eén login voor het werkveld

Voor bedrijven betekent AvansConnect overzicht en eenvoud. Zeker voor grotere bedrijven, die opdrachten willen plaatsen. Waar zij voorheen voor elke opleiding en/of academie een aparte login nodig hadden, is er nu één login voor heel Avans. Daarmee hebben bedrijven in één oogopslag inzicht in alle geplaatste opdrachten. Met het gebruiksvriendelijke systeem wijst het plaatsen ‘an sich’ zichzelf en is dus laagdrempeliger. Daarnaast kunnen opdrachten ‘schuiven’ van de ene naar de andere academie als deze daar beter aansluiten. Vanuit het perspectief van het werkveld kun je zeggen, dat het nieuwe AvansConnect eigenlijk heel logisch is qua proces.

AvansConnect voor academies

Het nieuwe platform kan door elke academie gebruikt gaan worden. De eerste stap hierbij is de configuratie en inrichting van het systeem. Dit gebeurt door het projectteam van AvansConnect in samenwerking met medewerkers van het desbetreffende academiebureau.

AvansConnect op iPad

Het projectteam gaat zelf ook actief academies benaderen om aan te sluiten. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij academies, die overgaan op Brightspace. Dit om ervoor te zorgen dat de processen goed op elkaar aansluiten, zodat alles mooi samenwerkt. Uiteraard blijven docenten ‘aan zet’ om opdrachten actief te maken voor hun studenten en contacten te onderhouden met het werkveld. Om hen te ondersteunen in de communicatie met bedrijven zullen vanuit Avans ook diverse communicatiemiddelen ontwikkeld worden.

Efficiëntie voor studenten

Voor studenten zal AvansConnect toegankelijk zijn vanuit het nieuwe portaal Avans One. Ook notificaties komen dan via dit portaal binnen en niet zoals voorheen binnen SAM en dan nog een kopie per mail. Hierbij is goed gedacht aan de ‘student journey’ en hoe we de Avans architectuur qua systemen zo handig en duidelijk mogelijk kunnen maken.

Betrokkenen

  • Stage- en afstudeercoördinatoren van diverse opleidingen.

  • Sam gebruikersgroep

  • Buddy coördinatoren

  • Studenten en docenten

  • Relatiemanagers

  • Medewerkers van het Avans Ondernemerscentrum

  • Mendix ontwikkelaars

  • Product Owner en Scrum Master “Samenwerken met het werkveld”

Stukje historie

De succesvolle lancering van dit digitale platform vond plaats in het najaar van 2019 onder de naam Marktplaats. Het Avans Ondernemerscentrum (AOC) beet de spits af door het werkveld uit te nodigen opdrachten voor de Avans Multidisciplinary Experience (AMX) week hier in te plaatsen. Op het moment dat de inschrijving opende, schreef een ongekend hoog aantal studenten direct in.

Contact

Wil je meer informatie of heb je vragen of opmerkingen over dit project? Neem dan contact op met Jel Bedeaux, Product Owner AvansConnect.

Ervaringen

De ambitie zie je, doe je én voel je samen. De ervaringen delen versterkt die verbondenheid. Daarom lees je hier de mooiste verhalen.

Werken met studenten is het leukste dat er is!

Wat verwacht je als je bij een grote onderwijsorganisatie als Avans aan de slag gaat? En kloppen die verwachtingen ook met de werkelijkheid? Dit jaar maakten veel nieuwe medewerkers al een sprong in het diepe bij Avans...

Ontdek meer
Intensief samen ontwikkelen voor het optimale resultaat

Samen ontwikkelen geeft vrijwel altijd het beste resultaat. Samen weet je immers meer. En samen kom je verder. De ene partij - de interne klant of stakeholder - bedenkt wat hij of zij zou willen. Wat het ideale...

Ontdek meer
1 2