Avans One

Avans One de flexibele, digitale omgeving die toegang biedt tot alle relevante informatie, communicatie en (door Avans beschikbaar gestelde) digitale toepassingen.

Avans One landingspagina afbeelding
  • Verwacht 31 augustus 2020
  • Status In ontwikkeling
  • Doel Alles op één plek

Avans One

Voor studenten, docenten en medewerkers die tijdens hun studie of werk allerlei onderwijs gerelateerde of ondersteunende taken willen uitvoeren en informatie nodig hebben komt er Avans One. Dit is een flexibele, digitale omgeving die toegang biedt tot alle relevante informatie, communicatie en (door Avans beschikbaar gestelde) digitale toepassingen. Dit wordt op een overzichtelijke, gebruiksvriendelijke manier, op één plaats op maat bij elkaar gebracht, waardoor de kwaliteit van de informatie voorziening wordt verbeterd.

Anders dan het huidige iAvans, zijn de Avans apps en andere (externe) tools in Avans One volledig op de individuele gebruiker afgestemd en sluit het continu naadloos aan bij de actuele, persoonlijke informatiebehoefte van de gebruiker. Tevens verbindt en motiveert het de gebruiker actief om samen met anderen (interdisciplinair) te leren, te werken en te onderzoeken.

De Avans One app is binnenkort beschikbaar voor studenten. Wil je nu al meer weten over deze handige app? Je vindt meer informatie op de nieuwe landingspagina van Avans One.

Bezoek landingspagina Avans One

Schil

De app wordt een schil over veel Avanssystemen, zoals Osiris, LMS, roosters etc. heen. De informatie uit bestaande systemen wordt in deze app (al dan niet gecombineerd) ontsloten waarbij  de gebruiker niet steeds opnieuw hoeft in te loggen en wisselen tussen systemen.

Tekening Avans One

Studenten

Als eerste stap naar Avans One wordt een app voor studenten ontwikkeld. De app is bedoeld om de organisatie rondom de studie van studenten makkelijker te maken. Studenten hebben op één plek alles bij de hand. Deze app helpt studenten om meer controle over hun studie te houden, snel te vinden wat voor hen belangrijk is en vertelt studenten proactief wat aandacht nodig heeft. De app wordt zowel in het Nederlands als in het Engels ontwikkeld.

Voordat we beginnen met ontwikkelen, doen we uitgebreid onderzoek onder studenten om erachter te komen in welke context ze de app gebruiken en wat hun wensen en behoeften zijn t.a.v. de functionaliteiten van de app. Wanneer we hier een goed beeld van hebben, werken we designs uit van de verschillende onderdelen, die we vervolgens weer voorleggen aan studenten tijdens gebruikerstesten in de vorm van een werkend prototype. Op die manier valideren we al van tevoren of hetgeen we van plan zijn te gaan ontwikkelen ook echt aansluit bij de behoefte en verwachtingen van onze gebruikers.

Avans One applicatie op Samsung

Pilot gestart

In april is de pilot gestart. Hierbij hebben we een groep van zo’n 70 studenten van verschillende academies bereid gevonden om ons te helpen. Door een eerste versie van de app gedurende een aantal weken dagelijks te gebruiken, kunnen zij echt in de praktijk ervaren hoe deze werkt en of deze voldoet aan hun verwachtingen. De studenten kunnen direct vanuit de app feedback geven op de verschillende functionaliteiten. Deze feedback wordt vervolgens door ons team verzameld en bestudeerd, en op basis hiervan maken we plannen voor verbeteringen of het toevoegen van nieuwe features aan de app. Deze plannen koppelen we ook weer terug aan de studenten tijdens een aantal feedback sessies.

Ben je benieuwd hoe studenten de pilot ervaren hebben, lees dan het artikel "studenten helpen mee met ontwikkeling Avans One".

Veelgestelde vragen

Tijdens de feedback sessies maar ook via de app komen er vragen binnen. Veelgestelde vragen over Avans One hebben we al voor je verzameld op de FAQ pagina.

FAQ Ambitie 2025

Vervolgstappen

Na de ontwikkeling van de app wordt het portaal voor studenten vormgegeven. De app en het portaal zijn naadloos met elkaar verbonden. In de fase daarna worden app en portaal voor medewerkers ontwikkeld.

Welke weg hebben we bewandeld

Het projectteam heeft ervaringen en behoeften uit de organisatie opgehaald en vertaald naar richtlijnen voor een nieuw ontwerp. Eerst in klein comité en vervolgens validatie en verdieping binnen de organisatie: interviews, co-creatie, workshops en loket on tour. Dit heeft geleid tot richtlijnen voor de digitale wereld. Snel samen te vatten als: naadloos, persoonlijk en verbonden.

De richtlijnen zijn niet ingedeeld per functie en ook niet per rol, maar per activiteit hebben medewerkers andere behoeften. Dit is vertaald naar de 4 werelddelen van Avans die weer zijn uitgewerkt in een scenario. Dit scenario helpt om voor te stellen hoe Avans One zou moeten werken.

Vier werelddelen Avans

Daarnaast heeft het 10 guidelines opgeleverd voor de interactie. Deze kunnen het interactieontwerp sturen in het vervolgproces.  De oplossingsrichting zoals gepresenteerd geldt als uitgangspunt voor de verdere ontwikkeling van Avans One.

Product Vision Board

De visie, doelgroepen, producten en doelstellingen van Avans One staan beschreven in het Product Vision Board.

Contact

Veel vragen over Avans One hebben we al voor je verzameld op de FAQ pagina. Staat je vraag er niet bij, heb je opmerkingen of wil je meer informatie over dit project, neem dan contact op met Claudia Vreeswijk, Product Owner Avans One.

Laat je inspireren

Verhalen en ervaringen uit de praktijk!

Ontdek meer

Studenten helpen mee met ontwikkeling Avans One

Voor studenten, docenten en medewerkers die tijdens hun studie of werk onderwijsgerelateerde of ondersteunende taken willen uitvoeren en informatie nodig hebben komt er Avans One (voorheen Avans Portaal). Als eerste...

Implementatie Brightspace in volle gang

Het zijn bijzondere tijden, het coronavirus houdt iedereen veelal thuis, en Avans kraakt van de digitalisering. Het team dat verantwoordelijk is voor de implementatie van het nieuwe Leer Management Systeem (LMS),...

1 2