'Loesje'-poster triggert sociale omgang

Neeltje Bruijns is vierdejaarsstudent Social Work en lid van de bijbehorende opleidingscommissie. In oktober 2021 startte de commissie een campagne rondom de terugkeer naar fysiek onderwijs na corona. Met prikkelende posters probeert de commissie bewustzijn te creëren rondom sociale omgang na een periode van online onderwijs, waarbij studenten zonder oordeel naar elkaar omkijken.

Neeltje Bruijns

De hoofdtaak van een opleidingscommissie is onderwijs toetsen, door middel van inspreek- en adviesrecht op verschillende onderdelen. Daarnaast vindt de commissie Social Work het belangrijk te luisteren en signalen op te pikken bij hun studenten. “Alles is begonnen met de vraag: wat is er gaande? We merkten dat toen er weer fysiek onderwijs mogelijk was na corona, er veel studenten naar school kwamen met een verkoudheid. We kregen al snel signalen binnen dat zij zich niet veilig voelden. Er werd veel en snel aan hen gevraagd of zij wel of niet getest waren. Toen is het balletje gaan rollen bij ons als social workers, om de vraag anders te stellen: ‘Hoe gaat het met je?’ Dit hebben we breder opgepakt en uitgewerkt”, zo vertelt Neeltje.

Verder kijken dan je oordeel

Teruggaan naar oordeelloos vragen stellen, wat social workers leren tijdens hun opleiding. Dat was het doel van de campagne, die na brainstormsessies en stellingen poneren uiteindelijk leidde tot een serie posters met teksten die de aandacht trekken. ‘Gebruik jij weleens LSD?’ is de favoriet van Neeltje. “Iedereen weet dat LSD een drug is, maar binnen de opleiding Social Work is dit de afkorting voor een gesprekstechniek: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. We hebben de uitleg van de term er in kleine letters onder geplaatst. Deze poster trekt de aandacht en zorgt voor de kleine trigger in het brein die we willen geven aan studenten, in het voorbijgaan. Als ze er nog eens voorbijlopen, gaan ze zich misschien afvragen of zij zelf wel eens direct oordelen. We willen terug naar de basis: het verder kijken dan je oordeel, naar de mens erachter.”

Posters Social Work

Studentenwelzijnsmonitor

In totaal zijn 35 posters opgehangen op de locaties Hogeschoollaan en in het Quadrium. Studenten reageren enthousiast op de campagne en geven aan dat posters lekker opvallend zijn en een duidelijke boodschap meegeven om over door te praten. Reden genoeg om de campagne door te trekken in het nieuwe studiejaar 2022-2023. De commissie wil hierbij de studentenwelzijnsmonitor meenemen, in een nieuw posterontwerp met een QR-code die verwijst naar de monitor. “Er is zoveel beschikbaar voor studenten zodra zij de monitor hebben ingevuld: cursussen, video’s. Nadat ik zelf de monitor had ingevuld, duizelde het me bijna wat ik allemaal kon oppakken. We willen er als commissie dan ook voor zorgen dat studenten met bepaalde behoeftes via het juiste lijntje bij de geschikte informatiebron uitkomen, zodat ze geholpen worden.”

Nieuwsgierig geworden naar de posters? Bekijk ze in het Quadrium of op de begane grond en eerste en tweede verdieping van de Hogeschoollaan.

Investeren in studentenwelzijn

Een speerpunt van Ambitie 2025 is het welzijn van onze studenten. Wendbaarheid en veerkracht zijn eigenschappen die steeds belangrijker worden in een snel veranderende maatschappij. Door te investeren in begeleiding en het inzetten van interventies vergroten we de veerkracht van onze studenten.