Uitgangspunten voor online onderwijs

Uitgangspunten opgesteld door de ICTO Coach en de onderwijskundig adviseur van de Academie voor Veiligheid en Bestuur (AVB).

Uitgangspunten online onderwijs

Organisatie

  • Werk bij het ontwikkelen in een team/duo. Gebruik ook bestaand (online) materiaal waarbij je de auteursrechten in acht neemt. Besteed dus geen uren aan iets ontwikkelen wat wellicht al online te vinden is (bijvoorbeeld video’s).

  • Kies (waar mogelijk) voor 1 platform voor communicatie en onderwijs. Of eventueel 1 platform voor communicatie en coaching en 1 voor onderwijsopdrachten. Spreek dus minimaal per opleiding af welk platform(en) wordt gebruikt.

  • Gebruik allemaal dezelfde structuur, de indeling, binnen het platform(en). Maak ook hier afspraken over, minimaal per opleiding.

Didactiek en pedagogiek

  • Verlies niet de constructive alignment uit het oog!Vertaal dus ook niet het fysieke onderwijs 1 op 1 naar digitaal onderwijs.

  • Bied structuur. Geef duidelijk aan wat studenten moeten doen en hoeveel tijd een video kijken of een opdracht uitvoeren kost, zorg voor een planning. Geef duidelijke instructies per taak. Zorg ervoor dat je zelf kunt zien of studenten het hebben gedaan/uitgevoerd.

  • Bied (zoveel mogelijk) asynchrone vormen van onderwijs aan. Tijd-en plaatsonafhankelijk onderwijs creëren en genieten zorgt voor betere spreiding van alle taken voor zowel studenten als docenten. Daarnaast kunnen studenten direct kiezen voor pauzeren van video’s, overslaan van stukken, etc. Deze autonomie werkt bovendien motiverender dan verplicht op momenten ‘aanwezig’ zijn.

  • Voeg verwerkingsvragen en opdrachten toe aan kennisclips of opgenomen (korte en delen van) lessen. Stel tijdens een opname van een les zelf vragen zoals je dat tijdens een les ook zou doen. Voeg daarnaast aan de video vragen toe die studenten online moeten beantwoorden. De resultaten kun je inzien en bespreken tijdens coachingmomenten.oVoeg zelfverklarende en interactieve werkvormen toe. Geef bijvoorbeeld een opdracht om de video samen te vatten of een artikel te schrijven, of laat studenten een discussie a.d.h.v. stellingen organiseren. Geef ook kleine opdrachten vooraf om voorkennis te activeren.Maak gebruik van ‘modeling example’, bijvoorbeeld door docenten gemaakte opnames van goede/slechte voorbeelden.

  • Houd synchroononderwijs kort en maak groepen.In het uitzonderlijke geval van synchroononderwijs maak je gebruik van groepjes. Verdeel studenten over parallel-of expertgroepen. Houd online lessen ook kort, niet langer dan 15/20 minuten.

  • Organiseer vaste online spreekuren.Zorg dat je op vaste tijden beschikbaar bent voor individuele coaching, feedback, toelichting en het uitspreken van waardering. Organiseer daarnaast eventueel groepssessies. Zorg dat studenten ergens (binnen het zelfde bepaalde platform) vragen kunnen stellen of een discussie kunnen starten.

  • Houd het kort en vraagniet teveel.oNiet langere sessies/opnames/opdrachten dan 15/20 minuten. Thuisstudie kost voor studenten meer moeite en tijd i.r.t. hun andere bezigheden en afleidingen.oVraag studenten regelmatig om feedback over hun workload en stemming.

  • Ook opdrachten dienen behapbaar te zijn en snel resultaat op te leveren. Grote opdrachten waar sneller hulp van de docent nodig is ga je uit de weg.

Toetsing

  • Besteed veel aandacht aan formatief toetsen en (peer)feedback. Gebruik zelftoetsing als opdracht om voorkennis te activeren of genoten stof te verwerken. Laat studenten ook zelf toetsen maken.

  • Bedenk welke summatieve toetsing past binnen het online onderwijs i.r.t. de constructive alignment. Vanuit de Avans-brede werkgroep volgt een beslisboom die uitgaat van 5 scenario’s. Zodra deze beschikbaar is kunnen duidelijkere keuzes worden gemaakt.

  • Doorgaan van toetsen op de huidige manier (vergelijkbaar met wat er gebeurt bij het voortgezet onderwijs en rekening houdend met de afstand tussen studenten en personeel tijdens afname. (Deze optie is inmiddels minder relevant)

  • Omzetten van toetsen naar digitaal (hierbij mogelijk ook online proctoring inzetten)

  • Omzetten van toetsvorm naar bijvoorbeeld opdrachten/assessments

  • Uitstellen van toetsen naar P1 en deze toetsen nu al formatief aanbieden

  • Schrappen van toetsen die niet essentieel zijn. (NB Summatief toetsen is geen wettelijke verplichting)

Contact

Neem voor vragen over de concrete aanpak bij jouw opleiding met de ICTO Coach en onderwijskundig adviseur van jouw academie.