Nieuwe succesvolle onderwijsvormen in coronatijd

Het coronatijdperk daagt ons uit om versneld op nieuwe manieren onderwijs te geven. Bij de start van de pandemie communiceerden docenten veelal met behulp van MS Teams aan studenten, die op hun beurt thuis of in hun studentenkamer zaten. Op dit moment zijn veel docenten en studenten weer in de gebouwen aanwezig. Maar niet allemaal. Een deel zit thuis, omdat ze bijvoorbeeld verkouden zijn of positief getest. En daarnaast hebben we te maken met de onverbiddelijke 1,5 meter afstand. Dat maakt dat studenten letterlijk meer verspreid door de ruimte zitten. Twee ICTO Coaches zijn betrokken bij de inzet van nieuwe digitale hulpmiddelen en zorgen zo voor innovatieve oplossingen om kwalitatief goed onderwijs te kunnen blijven geven. De eerste pilots op dit vlak zijn veelbelovend en worden enthousiast ontvangen.

Leerlingen leren met koptelefoon Silent Disco

Silent Disco Koptelefoons

ICTO Coach en docent communicatie Judith Herrewijn (AAAd) bedacht om Silent Disco koptelefoons – bekend uit de festivalwereld – in te zetten voor haar fysieke lessen. Met haar studenten verspreid door een grotere ruimte was het lastig om goed verstaanbaar te blijven voor iedereen. En constant schreeuwen is voor niemand prettig. Ze klopte aan bij het bedrijf Silent Disco Box, dat direct enthousiast reageerde. Samen besloten ze tot een pilot voor de fysieke lessen van studenten Communicatie. Met groot succes!

Het principe van Silent Disco koptelefoons is natuurlijk al bekend bij studenten. De meesten hebben wel op een dansvloer gestaan met zo’n koptelefoon. Het effect van koptelefoons is wel totaal anders. Maar heel positief. Studenten geven aan, dat ze zich veel beter kunnen concentreren. Achtergrondgeluiden vallen namelijk weg als ze een koptelefoon dragen. Dat maakt dat ze zich heel goed kunnen focussen op wat de docent te vertellen heeft. Zeker als het een grote ruimte betreft. Stiekem is die focus zelfs nog beter dan voor het coronatijdperk, zo zijn de geluiden nu al. De succesvolle pilot maakt dat er nu gekeken wordt naar een investering in vaste koptelefoons. Zodat veel meer studenten van deze nieuwe onderwijsvorm kunnen genieten!

Nieuwe apparatuur voor Hybride onderwijs

Hoe geef je kwalitatief goed onderwijs aan studenten die deels thuis zijn en deels fysiek aanwezig? Met die vraag startte ICTO Coach Edwin Zeelenberg (AVD) een nieuw project, dat leidde tot de aanschaf van nieuwe apparatuur voor Hybride onderwijs. Apparatuur die makkelijk te gebruiken is door de docent en ervoor zorgt dat de studenten thuis echt actief kunnen deelnemen aan de MS Teams sessie. In 130 (!) lokalen is inmiddels een ‘bar’ boven het mobiele smartboard geplaatst, compleet met ingebouwde camera, ‘smart’ microfoons en geluidboxen. De docent logt in op MS Teams en sluit zijn laptop aan met een HDMI- en een USB-kabel. Op deze manier staan beide schermen met elkaar in verbinding. Beeld en geluid is goed en dat is essentieel om deze hybride werkvorm te laten slagen. En het vraagt natuurlijk nieuwe vaardigheden van de docent (als zijnde moderator) om de online studenten actief te betrekken bij de discussies.

Hybride leren

Ook deze werkvorm slaat goed aan bij studenten. De studenten thuis horen en zien nu hun studiegenoten in de klas. Dat maakt dat ze zich meer betrokken voelen. De feedback van studenten is dan ook erg positief. In enquêtes na afloop van de lessen wordt gemiddeld een 8 gegeven en dat is top.

En zo merken we dat binnen Avans het volgen van onderwijs dus nog beter en prettiger wordt door het gebruik van deze nieuwe didactische werkvormen. En daar doen we het voor natuurlijk!