De Starcker Factory: co-creatie in de praktijk
Een brug slaan tussen technisch studenten en het werkveld. Dat was de reden voor Veghelse bedrijven in de procesindustrie – Flowfirm en Van Doren Engineers – om de Starcker Factory in het leven te roepen. Een echte limonadefabriek waarmee Flowfirm en Van Doren in samenwerking met Avans een ideale plek creëren om studenten op te leiden en te begeleiden. Zo doen ze waardevolle ervaring op in de beroepspraktijk. Dat is co-creatie, een van de pijlers van onze Ambitie 2025, in de praktijk. De fabriek wordt in september in gebruik genomen.
Duaal student Werktuigbouwkunde bij Avans, Dirk Hurkens, was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de fabriek en wijdde er vorig jaar zijn afstudeeropdracht aan. “Ik was onder andere verantwoordelijk voor het mechanische deel en from scratch hield ik me bezig met alle facetten. Van het opstarten van het werktuigbouwkundige deel tot aan de componentenselectie, het omzetten naar het 3D-model en het opzetten van de binnendienst.”
Nieuwe techneuten
Roger Heugen, technisch directeur bij Van Doren, is blij met de komst van de fabriek als praktijkinstituut en de samenwerking met Avans. “Dat is voor ons cruciaal, aangezien wij continu nieuwe techneuten nodig hebben.” Ook voor Avans is de samenwerking waardevol, legt docent Jos Oosterveen uit. “Avans heeft met partners als Starcker goud in handen. Op het moment dat bedrijven investeren in een initiatief als dit, weet je: dit zijn bedrijven met de juiste beroepsgerichtheid.”
Avans kan binnen het onderwijs op verschillende niveaus gebruikmaken van de Starcker Factory. “Eerste- en tweedejaarsstudenten maken kennis met een productieproces, door zelf ook echt aan de knoppen te staan. Derde- en vierdejaarsstudenten kunnen daarnaast in de breedte van de organisatie bij Flowfirm of Van Doren stage lopen en afstuderen.” Van docenten wordt wel gevraagd het onderwijs hierop in te richten. “Maar hoe mooi is het dat we op basis van beroepsrelevante leeruitkomsten onderwijs mogen bouwen? Dat zie ik echt als toegevoegde waarde voor onze studenten”, legt Jos uit.
"Avans heeft met partners als Starcker goud in handen."
Jos Oosterveen, Docent technische bedrijfskundeUitdagingen
Dirk kwam tijdens de bouw van de fabriek vanzelfsprekend voor technische uitdagingen te staan. Dat begon al met de zoektocht naar een vulmachine. “Vragen die op me afkwamen waren onder andere: hoe groot moeten de tanks zijn? En hoeveel tanks hebben we nodig? In de praktijk kom je met collega’s uiteindelijk tot een oplossing. Dat is heel wat anders dan in theorie een vraagstuk oplossen.” Jos vindt dit ook het mooie aan het initiatief. “Het samenwerken met het werkveld maakt studenten een stuk flexibeler. Ze moeten snel reageren en anticiperen op veranderingen of problemen waar ze voor komen te staan.”
Waarom de keuze voor een limonadefabriek? Roger vertelt dat het in ‘hun’ straatje moest passen. “We zochten naar een combinatie van alle processen binnen de procestechniek. Dan komt de vraag: wát gaan we produceren? Welke grondstof is niet te duur en ongevaarlijk? We kwamen al snel uit op het mengen van smaakstoffen en water, maar we sluiten zeker niet uit dat de fabriek de komende jaren een heel ander product produceert.” Dirk vult aan: “In het begin speelden we met idee een bierbrouwerij op te zetten. Een mooi maar lang proces. Hier is niet voor gekozen, omdat het voor studenten functioneler is dat het product aan het eind van de dag kant-en-klaar is. Dan is het bierbrouwproces een no go.”
De fabriek is zo realistisch mogelijk gemaakt. “Op ware grootte, echte machines, maar ook met de nodige beperkingen en uitdagingen. Voor ons staat veiligheid voorop, zodat studenten van zowel (v)mbo en hbo, maar ook onze eigen collega’s in een vertrouwde omgeving een opleiding kunnen volgen en werkervaring opdoen”, leggen Naomi Keetels – recruitment marketeer bij Van Doren – en Roger uit.
"Samen kunnen we een opdracht bedenken waar studenten van verschillende disciplines zich over buigen."
Roger Heugen, Technisch directeur Van Doren EngineersWin-win
Roger heeft er vertrouwen in dat Starcker op de lange termijn de investering terugverdient. “Daar ben ik van overtuigd. Als studenten later bij ons werken, of als we ze terugzien als klant. We vinden het belangrijk dat ze onze bedrijfscultuur kennen, want dat werkt. Altijd. In de praktijk zien wij als bedrijf technische verandering van dichtbij. Maar ook dat het aantal technici dat afstudeert afneemt. Investeren op alle fronten is voor ons dus echt noodzaak.”
Dat de Starcker Factory als praktijkinstituut volop kansen biedt voor alle partijen, daarover zijn allen het dus eens. Een win-winsituatie dus? “Zeker”, vertelt Roger. Dat op de werkvloer medewerkers en studenten ook van elkaar kunnen leren, is een mooie bijkomstigheid. “In de praktijk werken de mechanische en de elektroman samen. Dat kan een mbo’er of een hbo’er zijn. De één heeft misschien een simpele maar praktische oplossing voor zijn collega. Co-creatie op verschillende niveaus, waarbij mensen elkaar vinden en ook onderling kennis uitwisselen.”
Werk aan de winkel
Ook het interdisciplinair onderwijs sluit hier volgens Jos en Roger naadloos op aan. “Samen kunnen we een opdracht bedenken waar studenten van verschillende disciplines zich over buigen. Een actueel onderwerp, zoals het aansluiten van een waterpomp, kun je vanuit mechanisch, elektrotechnisch en bestuurstechnisch oogpunt belichten”, weet Roger.
De fabriek maakt het onderwijs tastbaar. Er is echter wel werk aan de winkel. Jos: “De ingrediënten zijn aanwezig, maar we staan nog aan het begin. De Ambitie 2025 vraagt ons na te denken hoe we met behulp van het werkveld ons onderwijs gaan vormgeven. Daar heb je elkaar voor nodig. Maar als de basis van wederzijdse interesse en intrinsieke motivatie er is, dan maak je stappen. Want als je elkaar kunt versterken, kun je samen groeien.”